Seguidores

sábado, 25 de julio de 2020

Leopoldo Romañach Guillén



Leopoldo Romañach Guillén









Leopoldo Romañach Guillén va nàixer en Serra Morena, menut poblat situat al Nort de l'antiga província de les Viles.
 Fill de Baudilio Romañach, comerciant català i d'Isabel Guillén, de nacionalitat cubana.

La seua mare mor quan Leopoldo té 5 anys. L'i els seus germans van llavors a viure en la seua tia paterna en la Costa Brava, prop de la frontera en França. Permaneix en Espanya fins als 15 anys i en retornar a Cuba el seu pare vol que es dedique al comerç, pero ya ell està atret per la pintura, en particular afecció pel paisage cubà.

Viaja a Nova York per a estudiar comerç i de tornada en l'Illa, alterna este quefer en la plàstica. Viaja per assunts de treball a La Habana i aprofita per a convéncer al pintor i escultor Miguel Melero, Director de l'Escola de Sant Alejandro, que accepte matricular-ho.

En 1890, don Francisco Ducassi, un amic aficionat a l'art pictòric, obté que li siga otorgada una beca pel Govern Provincial de Santa Clara i viaja a Itàlia. En l'Escola de Belles arts de Roma, va ser alumne dels pintors espanyols Francisco Pradilla i Enrique Serra, i del seu Director, l'eminent mestre Filippo Prosperi. Pero Romañach és privat en 1895 de l'ajuda econòmica que rebia del govern espanyol, per l'inici de la Guerra d'Independència.

Es trasllada a Nova York, desenrolla els seus treballs artístics i es vincula en els revolucionaris cubans exiliats allí. Alcança a subsistir gràcies a l'ajuda que li proporcionen el patriota villaclareño Leoncio Vidal, i la filantrópica cubana Marta Abreu.

Retorna a Cuba en 1899 i expon les seues obres en La Habana. En elles, ya s'evidencia un estil definit, celebrat per la crítica. A l'any següent, ingressa en el claustre de professors de l'Escola de Sant Alejandro, en respal de Marta *Abreu i de l'advocat Raimundo Cabrera i va ocupar per molts anys la Càtedra de colorit, des d'on va realisar una destacada i meritòria llabor. Després va ser a París, per a perfeccionar les seues teories pictòriques.

Són d'esta época les seues dos importants obres: “Niu de Misèria,” actualment en l'Ateneu de Santa Clara, en Cuba, i “La Convalescent”, perduda en un naufragi en el Riu *Mississippi,en afonar-se el barco que la tornava a l'Illa despuix de ser premiada en medalla d'or en 1904, durant l'Exposició Internacional de Sant Luis, en Estats Units.

La primera etapa de la seua obra mostra tendència a una concepció patètica,en influència de l'entorn històric-social en que es desenvuelve. D'ella són les seues obres Niu de misèria, la convalescent, L'abandonada i unes atres.

En un segon periodo destaquen més els nous signes de la tècnica pictòrica, la tricromía i l'impressionisme, corresponen a est les obres: El regrés al treball; La promesa; L'última penyora; La chicona del palmito i L'ex vote i unes atres que corresponen a esta etapa.

La tercera época de la seua llabor evidencia l'alluntament de temes patètics, i on la llabor estètica cobra mes lloc, com la qual cosa en:Caps; Primavera; Llauradora; En un racó de l'estudi; Nuet i el seu últim quadre Impressionisme.

Romañach va morir en La Habana el 10 de setembre de 1951 i va ser velat en l'Acadèmia Sant Alejandro. La prensa va destacar en les seues publicacions, en numerosos artículs, elogis a la seua obra i a la llabor docent, caracterisada esta segona per l'introducció de métodos alvançats que permetien als alumnes deprendre a expressar-se lliurement i de forma personal. Alguns d'ells varen ser els iniciadores de l'art modern cubà i del cridat Vanguardismo.

No hay comentarios:

Publicar un comentario